Leren in de baarmoeder

Wat kan een foetus zich herinneren?
Hoewel niemand zich zijn of haar ervaringen in de baarmoeder herinnert, kan de foetus wekenlange herinneringen vormen.
Pasgeborenen herinneren zich bijvoorbeeld geluiden en smaken die ze in de baarmoeder hebben ervaren. Baby’s van twee en drie dagen oud gaven er de voorkeur aan om een verhaal te horen dat hun moeder twee keer per dag had voorgelezen in de laatste zes weken voor de geboorte.
Pasgeborenen van deze leeftijd gaven ook de voorkeur aan een bekend slaapliedje dat hun moeder tijdens de zwangerschap zong in vergelijking met een nieuw slaapliedje.
Pasgeborenen gaven ook de voorkeur aan klassieke of jazzmuziek wanneer hun moeder twee keer per dag naar een van deze muziekstukken had geluisterd in de laatste zes weken voor de geboorte.
Interessant genoeg kan deze voorkeur worden waargenomen wanneer de muziek werd afgespeeld in week 36 van de zwangerschap, maar niet in week 30, wat suggereert dat het leren van bekende geluiden na 30 weken plaatsvindt.
Gewenning
Historisch gezien bestudeerden onderzoekers gewenning om te bepalen of de foetus kon leren. Gewenning is een afname van de reactie op een stimulus na meerdere presentaties. Bijvoorbeeld, in 1925, toeterde een Duitse onderzoeker herhaaldelijk op een auto en observeerde dat de foetus steeds minder schrok met steeds meer herhalingen.
De vroegste gewenningsreacties zijn aangetoond bij 22-23 weken zwangerschap en lijken eerder op te treden bij vrouwen dan bij mannen.
In een ander echt voorbeeld van foetale gewenning bestudeerden onderzoekers moeders die vóór de laatste vier maanden van hun zwangerschap naar de luchthavenwijk van Osaka verhuisden en ontdekten dat hun baby’s niet wakker werden of significante veranderingen in hersenactiviteit vertoonden, zoals gemeten door een elektro-encefalogram (EEG) wanneer de onderzoeker een opgenomen vliegtuiggeluid afspeelde op 80 dB. Deze baby’s werden daarentegen wakker toen ze een onbekende muzieksequentie hoorden op hetzelfde volume – 80 dB.
8 Bovendien sliepen baby’s die vóór de geboorte meer aan vliegtuiglawaai waren blootgesteld, beter dan baby’s van moeders die slechts korte tijd in de buurt van de luchthaven woonden
Herkenning
Leren kan ook worden gedocumenteerd van de ene prenatale leeftijd naar de andere. Interessant is dat niet-schrikwekkende geluiden milde hartslagvertragingen in de baarmoeder oproepen, of de foetus nu wakker is of slaapt.
10 In een slimme studie die gebruikmaakt van deze verandering in de hartslag van de foetus, vroegen onderzoekers moeders om een kinderliedje hardop voor te lezen vanaf 28 weken of 32 weken zwangerschap. Ze ontdekten dat foetussen die met 28 weken begonnen, 5 weken nodig hadden om het rijmpje te leren, zoals blijkt uit een grote hartslagvertraging, maar foetussen die met 32 weken begonnen, leerden het rijmpje in slechts twee weken.
11 In een vervolgstudie vroegen onderzoekers vrouwen om een rijmpje op te zeggen tussen 28 en 34 weken. Ze beoordeelden het leerproces van de foetus door hartslagvertragingen te registreren en ontdekten dat de foetus het rijmpje meestal al na 34 weken kende en zich het rijmpje na 38 weken herinnerde, ook al had hij het rijmpje vier weken niet gehoord.
Hoe helpt transnataal leren de pasgeborene?
Nieuw bewijs suggereert dat pasgeborenen in de baarmoeder spraakklanken uit hun moedertaal kunnen leren
. Een groep onderzoekers gaf zwangere vrouwen een opname met verzonnen woorden zoals “tatata” en “tatota”, afgewisseld met muziek, om vijf tot zeven keer per week af te spelen vanaf 29 weken tot aan de geboorte. Tegen de tijd dat de baby’s geboren werden, hadden ze de verzonnen woorden meer dan 25.000 keer gehoord. Verbazingwekkend genoeg vertoonden hun hersenen, toen deze baby’s na de geboorte werden getest, de neurale signalen voor het herkennen van klinkerveranderingen in het midden van het verzonnen woord. Het signaal was het sterkst bij baby’s van wie de moeders de opname het vaakst hadden afgespeeld.
Deze resultaten leveren overtuigend bewijs dat taalverwerving begint in de baarmoeder.
Kan de foetus smaken en geuren onthouden?
Ten slotte leert de foetus ook over smaken en geuren. Als een moeder bijvoorbeeld knoflook eet tijdens haar zwangerschap, vertoont haar pasgeboren baby minder afkeer van knoflook dan pasgeborenen van wie de moeder geen knoflook at.
Soortgelijke resultaten zijn waargenomen voor anijs en vanille.
Bovendien vertoonden baby’s van vrouwen die tijdens hun derde trimester regelmatig wortelsap dronken, minder afkeer van ontbijtgranen met wortelsmaak toen ze zes maanden later vast voedsel gingen eten.
Dit suggereert dat het leren van smaak maandenlang aanhoudt en mogelijk robuuster is dan het leren van auditieve informatie bij de foetus.
bronnen

